سه شنبه ٠١ آبان ١٣٩٧ فارسي|English
 
ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
نمای تهران در شب
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   

تأملی بر گروه های سلفی در نیجریه

 

امروزه ،شمال نیجریه یکی ازمتشنج ترین مناطق این کشورراتشکیل می دهد.گرچه وروداسلام به این مناطق،نه ازطریق غلبه وسلطه جویی بوده،بلکه باروش های مختلفی از جمله گرایش ها وجذابیت های دینی، برادری وبازرگانی گسترش یافته است .ورود وحضوردین اسلام در مناطق مذکور ،توسعه سیاسی رانیز با خود به همراه داشت و در کشمکش های محلی بر سر قدرت نیز نیرویی تعیین کننده بوده است .

 نیجریه که به مناطق مسلمان و مسیحی نشین تقسیم شده نیز از دیرباز در چنین جنگی درگیر است. بسیاری از اسلام گرایان این کشور درصدد تبدیل آن به یک کشور اسلامی هستند . قدرت اجتماعی و فرهنگی اسلام نیز به جوامع مسلمان ، قدرت و اقتدار بیشتری درتنازعات قومی و فرهنگی در سطح منطقه اعطاء می کند .

این کشورپرجمعیت درغرب آفریقا ،به لحاظ وجود قدرتمند روحیات و خواسته هاوتمایلات اسلامی توأم باآگاهی های سیاسی ،می تواند رهبری بالقوه حرکت های اسلامی رابراساس پیشینه وتجربه تاریخی یکصدساله حکومت اسلامی سوکوتو ،برعهده گیرد وداعیه احیاگری اسلامی را تجدید نماید .

عواملی که سبب بروز پدیده«اسلام گرایی» درنیجریه گردیده است را شاید به توان درسطور زیر خلاصه نمود:

1-    وقوع جنبش میتاتسین-Maitatsine-به رهبری «محمدمروا» که با فعالیت های خشونت آمیز و تلفات و خسارات فراوان مالی در مناطق شمالی این کشور در دهه 1980 میلادی  به وقوع پیوست .

2-    شروع نهضت « شریعت خواهی » و طرح آن در مجلس سنای دولت فدرال طی سال 1978 و سالهای 89-1988 که مآلاً منجر به انجام تغییراتی در قانون اساسی کشور گردید.

3-    مجادلات برسرموضوع عضویت نیجریه در«سازمان کنفرانس اسلامی» و برخوردهای شدید میان مسلمانان و مسیحیان و متعاقب آن شورش های دینی در کادونا در دهه 80میلادی

4-    تأسیس وظهورجنبش های اسلامی درنیجریه باالگوبرداری از تحولات سیاسی ،اجتماعی ودینی درنقاط مختلف جهان از جمله وقوع انقلاب اسلامی ایران خصوصاً در مناطق شمالی آن کشور

5-    انتخاب رئیس جمهور مسیحی در کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان است .

6-    گسترش بیداری اسلامی واحیای مطالبات نهفته مردمی درخصوص انجام اصلاحات براساس قوانین اسلام وشریعت

همچنین شرایط دیگری از جمله : وجود فقر گسترده و فراگیر در کشور و افزایش فاصله طبقاتی میان فقر و غنا در جامعه، فقدان امنیت و کنترل کافی مرزهای سیاسی ، فساد آشکار نظام های سیاسی حاکم بر کشور، وضعیت بسیار بد اقتصادی و ....... شرایط مساعدی را برای فعالیت جنبش های جهادی متأثر از اقدامات القاعده را در این کشور بوجود آورد .

بررسی چالش های تحولات اسلامی درنیجریه نشان می دهد،پس از در گذشت «شیخ ابوبکر قومی» - Gumi- ؛رهبر کاریزماتیک مسلمانان شمال کشور درسال1992 میلادی و پس از دوره کوتاهی از تغییرات ، سرعت گرایشات اسلامی باردیگر روبه رشد نهادو گروهی از مسلمانان شمال رابراین باور راسخ تر نمود که به طرفداری از رهبران جوان خوداعتقاد داشته باشند .

 شیخ ابوبکر قومی(1992-1922میلادی ) ،باانتقادازرهبران صوفی از فرقه های « تیجانیه» و « قادریه» در کانون توجه مسلمانان شمال کشور قرار گرفت و باترجمه قرآن کریم به زبان محلی هوساء و انتشار 20 میلیون جلد آن در مناطق هوساءنشین توانست اشراف خود رابرهدایت مسائل دینی به اثبات برساند.اوابتدابافعالیت درمدارس وابسته به«جماعت نصرالاسلام»-JNI-در شهر«کادونا» ،آثار علمی خود را انتشار داد،اما برای بسط و گسترش این فعالیت ها و خصوصاً اختلاف با طریقت های صوفی در رد « عرفان » ،احساس کرد که نیازمند پشتیبانی و حمایت مالی و معنوی فراوانی است ، از اینرو با گرایش به سمت پادشاهی عربستان سعودی ، این امر را محقق ساخت . افکار قومی ، برای مدت بیش از 20 سال ، موجب بحران در گیری خشونت بار دو جناح فکری در کشور در دهه 1980 گردید.

همزمان بافعالیت های «شیخ قومی»گروه دیگری تحت عنوان«ازاله البدعه واقامه السنه» -انجمن حذف ازنوآوری وبرقراری سنت– در سال 1978 میلادی درشهر« جاس » -JOS- توسط شیخ «اسماعیلا»- Ismaila- تأسیس شد.این جنبش که با شعار ضد صوفی گری و به منظور مبارزه باآنچه که به عنوان «بدعت»-bida-(نوآوری) نام نهاده شده ،پابه عرصه فعالیت گذاشت ،امروزه به عنوان یکی ازبزرگ ترین جنبش اسلامی نه تنها درشمال نیجریه،بلکه درکل کشور وحتی درکشورهای همسایه:نیجر،چادو .... خصوصاًدرامورآموزشی و مدارس فعال است.

در طول چند سال گذشته ، سلفی گری و بنیادگرایی مذهبی که پس از آن به افراط گرایی و تروریسم تبدیل شده است ، بر مواضع معتدل اسلامی در کشور نیجریه برتری یافته و شرایط و مواضع مسلمانان را تحت تأثیر قرار داده است.

·        یکی ازاین گروه ها،«جماعه اهل السنه للدعوه والجهاد» است که در زبان «هوساء» به «بوکوحرام» یعنی «بدست آوردن از حرام » مشهور شده است .

این سازمان جهادی،گروهی شبه نظامی می باشندکه در شمال شرقی نیجریه ،شمال کامرون و درکشورنیجر فعالیت دارند.مرکزآن در شهر«میدیگوری» ؛مرکزایالت "بورنو" می باشد .این سازمان به دنبال ایجاد یک دولت اسلامی « خالص » بر اساس قوانین شریعت، در سال 2001 میلادی توسط « محمد یوسف » تشکیل شده است . بدین منظور ، آنان با حمله به مسیحیان و اهداف دولتی ، بمب گذاری در کلیساها ، حمله به مدارس و مراکز پلیس ، از جمله ربودن گردشگران غربی سبب بروز خشونت و رعب و وحشت در سراسر نیجریه گردیده اند .

تعداد کشته شدگان توسط این گروه در بین سالهای 2013-2001 را به 10 هزار نفر تخمین رده اند .

بر اساس گزارش های موجود ،این گروه،سازماندهی منسجم و مشخص نداردوبه طورکلی به سه جناح عمده ویک گروه انشعابی به نام  «انصارو»-ANSARu– که رهبرآن «ابوبکرشیکائو»-Shekau- می باشد، تقسیم  شده است .

در رابطه بااینکه آیااین گروه به گروه های جهادی در خارج از نیجریه مرتبط می باشند،اختلاف نظر وجوددارد.به گفته یکی از فرماندهان نظامی آمریکا،بوکوحرام  به احتمال زیادبا القاعده در مغرب اسلامی مرتبط است .اما برخی دیگرهیچ نسشانه ای از حمایت های مادی بین المللی دراین خصوص ارائه نکرده اند.در تاریخ13نوامبر2013،دولت ایالات متحده این گروه رابه عنوان یک سازمان تروریستی تعیین کرده است .

گفته می شود،بسیاری ازرادیکال های ارشداین گروه،ازواعظ اسلامی«رهبرجنبش میتاتسین»؛الگوگرفته اند.امابرخی دیگر معتقدنداین گروه،ازاختلافات بین قومی باانگیزه دینی بهره برداری می نماید.اعضای این گروه باجمعیت مسلمان محلی ارتباط برقرارنمی کندوترورهرکسی که نسبت به آن گروه انتقاد کند؛حتی اگر از روحانیون مسلمان باشد؛را جایز می دانند.

 این گروه ،تعامل باجهان غرب راحرام وممنوع دانسته و خواهان استقرار حکومت اسلامی در نیجریه است .

گفته می شود:این گروه تحت نام «شباب»-Shabaab-؛سازمان جوانان مسلمان ؛به رهبریت «معلم لاوال» درسال 1995فعالیت می کرده است .

یکی از کارشناسان و پژوهشگران متخصص در خصوص « بوکوحرام» اعلام داشت : عامل شورش های خشونت آمیز در نیجریه در نهایت به دلیل « عواقب سرخوردگی از فساد فراگیر در کشور ، ضعف اجتماعی همراه با فقر و بیکاری می باشد .

وی خاطر نشان می سازد ، این گروه عملیات خود رادر طول هفت سال اول فعالیت خود، به طور مسالمت آمیز انجام می دادند. امادر سال 2009 با تغییر شرایط توسط دولت فدرال نسبت به برخورد خشونت آمیز با این گروه و دستگیری رهبر آن و متعاقب آن کشته شدن «محمدیوسف» رهبر این گروه درحالیکه در بازداشت پلیس بسر می برد ،باانتخاب رهبرجدیداین گروه که تاکنون هویت آن ناشناخته مانده است ،خشونت ها بطور فزاینده ای ادامه دارد .

·        گروه دیگری که ازسازمان جهادی«بوکوحرام»یا القاعده نیجریه انشعاب یافته،«جماعه انصارالمسلمین فی بلادالسودان» یا   «گروه پیشتازان حفاظت ازمسلمانان درسرزمین سیاهان»      معروف به "انصارو" – Ansaru - می باشدکه از زیرشاخه های بوکوحرام بوده و درژانویه 2012 تأسیس گردیده است .

دراولین بیانیه این گروه که درژانویه همانسال برروی اینترنت منتشرشد،نام رهبرآن را«ابوعصمه الانصاری» یا«ابواسامه الانصاری»اعلام نموده اند.این گروه اعلام نمودکه اقدامات بوکوحرام درخصوص کشتار مسلمانان غیرانسانی بوده واهداف خود راحمایت ازحرکت جهادی شیخ عثمان دان فودیودربرقرارحکومت اسلامی قلمداد کرد .شعار این گروه«جهادفی سبیل الله» می باشد.تفاوت عمده این گروه با«بوکو حرام»،آنستکه این گروه مدعی دفاع از منافع و حقوق مسلمانان در تمام آفریقا است .

 

  تهیه و تنظیم " محمد قربان زاده

            1392/9/21

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
بعثه مقام معظم رهبری

ایرانیان خارج از کشور

فراخوان  دومین جشنواره قصه گویی رضوی
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 1550
Visitorsofday : 27
Visitorsofpage : 289652
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.3282

تصاوير ايران|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت